NIRVAANA: Maailma pikimas, 54meetrises trammis mööda Budapesti tänavaid kulgemine õilistab iga inimest. ()

Ungari pealinna tasub minna ainuüksi 54 meetri pikkuse viie lõõtsaga trammi pärast

Mida teha paari vaba tunniga Ungari pealinnas Budapestis? Popimad variandid on: patseerida Doonau kaldapealsel, käia Buda kindluses, juua puhvetis odavat (2,5 eurot liiter) õlut. Aga hoopis seksikamalt kõlab ju tutvumine maailma pikima trammiga!

Absoluutne tõde tuleneb tänapäeval teatavasti ennekõike Wikipediast, mis ütleb üheselt ja lakooniliselt: Budapestis sõitvad 54meetrised trammid on maailma pikimad.

Oluline täpsustus: maailma pikima all peetakse silmas trammi, milles inimesed saavad kõndida ühest otsast teise, mitte mitmest vagunist kokku pandut. Imelise rööbaseluka otsimiseks tuleb Budapesti ühistranspordi sõlmpunktist, Deak Ferenci väljakult sõitu alustada täiesti tavalise trammiga.

Sihtpunkt pole tähtis, tramm ise on tähtis!

Arvestades, et hing on juba ühistranspordinirvaanaga kaasneva transi üleelamiseks häälestatud, valmistab tavaline tramm, mille tee kulgeb mööda tavalisi tänavaid, mis kubisevad veel tavalisematest Ikaruse bussidest ja trollidest, kerge pettumuse, mida ei suuda eriti leevendada ka Doonau ületamine.

Tõsi, tagantjärele vaadates pole ma usutavasti kunagi varem trammiga üle nii laia jõe sõitnud ja seega on see minu kui ühissõidukeid fännava inimese elus märkimisväärne sündmus. Ent tol hetkel mõlkusid peas ennekõike ikka 4. ja 6. liinil sõitvad maailma pikimad, 54meetrised trammid.

Mis värvi nad on? Kui tihti ja kiiresti sõidavad? Kas nad on nii pikad, et kui rööpad vastavalt seada, siis suudaksid nad põhimõtteliselt S-tähe kuju võtta (noh nagu madu)? Kas nad kolisevad? Või undavad? Või surisevad? Kuidas on lood krigisemisega?

Mitu lõõtsa neil on? Millised on istmed – kas mugavad või sellised lollakad poolteisekohalised nagu Tallinna uuemates trollides? Mitu ust neil on? Kas uksed avanevad ühele või mõlemale poole? Kas trammijuhi kabiini saab sisse piiluda? Kas trammil üldse juht on või sõidab imeloom automaatselt?

Tramm – aristokraatlik ühissõiduk

Olgu öeldud, et küsimus «Kuhu nendega sõita saab?» tundus toona ja tundub ka praegu täiesti tähtsusetu pisidetailina. Sõitku või oma saba taga ajava koera kombel ringiratast ümber mõne vahva ausamba või väljaku! Peaasi, et sõidab. Koos minuga enda sees.

Kõik need küsimused muutuvad iga tavatrammis oldud minutiga üha põletavamaks. Nihelus ja kihelus kaovad aga paugupealt, kui hiidtrammide manu jõuan. Rutakate, aga aupaklike sammudega mõõdan trammi esmalt üle – meetrite arv klapib! – ja astun siis sisse.

Väike samm paarile miljonile inimesele koduks oleva Budapesti ühistranspordisüsteemi ja maailma pikima trammi jaoks. Aga hiiglaslik, monumentaalne ning ekstaasi tekitav samm ühele lihtsale Eesti trammisõbrale.

54meetrise iluduse ühest otsast teise vaatamine võtab silme ees kirjuks. Trammis – eriti maailma pikimas! – pole erinevalt bussist või trollist raasugi labasust. Temast õhkub stiili ja klassi. Ning ei grammigi vingugaasi.

Supertrammi elastne, viie lõõtsaga kere kulgeb rööpaid mööda pehmelt, õrnalt, aga samas sihikindlalt. Umbes nagu mahlases kastmes spagett makaronisõbra huulte vahel.

Pole mingit kahtlust – tramm on ühistranspordi kõige aristokraatlikum vorm! Ja selle imelise sõiduki fenomenaalseimad eksemplarid kulgevad madjarite pealinna tänavatel. Pilet trammile, mis sõidutab teid nirvaanasse, maksab alla euro.

Metrooliin UNESCO maailmapärandi nimekirjas!?

Maailma pikim tramm pole sugugi ainus imeloom, mille sees ühistranspordifänn Budapestis sõitma peab. Kohustuslikku repertuaari kuulub ka 1. metrooliin, mis alates 2002. aastast kuulub UNESCO maailmapärandi nimekirja.

Nimelt on allmaaraudtee, mille 1896. aastal avas Austria-Ungari keisririigi valitseja Franz Joseph, maailmas vanuselt teine metrooliin. Vaid Londoni Metropolitan-liini tunnelid õõnestati varem. 4 km pikkune Budapesti liin nr 1 sõidutab inimesi kesklinnast linnaparki, kus asuvad näiteks kuulsad Szechenyi kuumaveebasseinid ja loomaaed, kus erinevalt Tallinna omast näeb ka kaelkirjakut.

Aga kuum vesi voolab kraanist ja kaelkirjakut näeb National

Geographicu kanalilt igal õhtul. Budapesti 1. metrooliin on midagi kordumatut ja ainulaadset. Pärit hoopis teisest ajastust ja maailmast, kus inimesed ei liikunud nii suurtel kiirustel ja hulgakaupa nagu praegu.

Selle võluva metrooliini rongid on lühikesed ja pisikesed, jaamad miniatuursed (platvormid vaid 20–30 m pikad), aga igaüks lummava sisekujundusega, kust ei puudu mosaiigid, puupaneelid ja muud vidinad, mida nüüdisaegses steriilses ja võimalikult ökonoomses metroos ei kohta.

Budapesti 1. metrooliinist õhkuv stiil äratab inimestes keiserlikkuse, ja rongiaknast järjekordset muinasjutulist metroojaama – jah, muinasjutuline metroojaam kõlab tõesti jaburalt, aga on sulatõsi! – silmitsedes tikub paratamatult pähe Harry Potteri raamatust tuntud Sigatüüka ekspress ning platvorm üheksa ja kolmveerand.

Jaga artiklit

4 kommentaari

M
Miks Eestis rongipileti hind on kõrgem trammipileti hinnast?  /   21:13, 27. sept 2013
Kuna uued rongid Eestis sarnanevad Euroopa linnade trammidele, rongipilet ei peaks maksma rohkem kui trammipilet.
U
ungarlane  /   07:48, 27. sept 2013
Pilet trammile, mis sõidutab teid nirvaanasse, maksab alla euro. - see on vale info. Üksikpilet maksab 350 forinti (1,17 EUR). Ja see ei ole tunnipilet, vaid sõidutalong, millega saab sõita vaid üks kord...

Päevatoimetaja

Gerly Mägi
Telefon 51993733
gerly.magi@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis