2
fotot
32 erinevat hebemetüüpi Hollywoodi täishabemest kuni vuntsi ehk lenksuni. (dyers.org)

Kas habe on surnud? Kui oled nagu meie, siis mõtled võib-olla samuti, et kas ehk pole see mägismaa meeste mood liiga kauaks kestma jäänud, kirjutab Wall Street Journal.

15 aastat tagasi ei olnud Dzenad Bicic'i habe mitte lihtsalt haruldane, vaid lausa häirivalt haruldane. "Kõigi meelest oli see šokeeriv ja veider," ütleb 39-aastane New Yorgi Geno habemeajamissalongi omanik oma otsuse kohta ignoreerida professionaalset kohustust seda kärpida. Aga 2006. aasta paiku märkas Bicic, et üha rohkem tema kliente tahtis temaga sel karvasel küljel liituda. Tegu oli pärusliikumise algusega, mehi hakkas mõjutama uuenenud huvi ameerikapärase vastu, nad hakkasid eelistama siniseid Levi'se teksasid, L.L. Bean'i ruudulisi särke ja nurgelisi Filsoni kotte. Turris habemed väljendasid matšolikkust, Paul Bunyani (hiiglaslik metsatööline Põhja-Ameerika folklooris – toim) välimus ilus. 

"Minu meelest on habe äärmiselt mehelik," sõnab New Yorgi juuksestilist Martial Vivot.

Vivot ja tema meeskond olid samuti trendi varajased loojad, pügades meestele Jake Gyllenhaali (Hollywoodi näitleja, habemekandja, saanud ka kauneima habeme kandja tiitli – toim) stiilis habemeid juba kümme aastat tagasi ja kohendades karvasenäolisi modelle disainer Michael Bastiani šõuks aastal 2012. Vivot kinnitab, et näokarvad rõhutavad individuaalsust. "Enamikul meestest on lühikesed juuksed ja habe avab uue spektri eneseväljenduseks," ütleb ta. 

Pikad habemed aitasid Vivot' teismelisena karjääri alustanud klientidel nagu Gyllenhaal ja Seth Rogan kiirata küpsust. Nii muutus see stiilseks ka pankurite, baristade ja kopiraiterite jaoks ja tekkisid mägismaa mehed.

Kontrollimatu metsiku väljanägemise periood on sealt alates hoogu kogunud: lülita telekas sisse ja tüükalised mehed reklaamivad Old Spice'i deodoranti ning PlayStation'eid. Spordimaailmas on profid nagu näiteks Houston Rockets'i (USA korvpalliliiga NBA meeskond – toim) mängija James Harden juba sama tuntud oma tugeva habeme kui pallikäsitsemisoskuse poolest. Habetunud mehed on muutunud peaaegu igavalt normaalseks ja tavaliseks.    

Mis tõstatab küsimuse: kas habe on ikka veel lahe? Näiteks Ralph Laureni müügiosakonnas töötav Benjamin Levy ütleb ei. Pärast kolmeaastast habeme kandmist ütleb värskelt pügatud 24-aastane mees, et tänaseks päevaks väljendab see juba konformsust, ühesugusust. "Lähed baari ja muud sa ei näe kui habetunud kutte. Mulle see ei meeldi," märgib ta. 

Blind Barberi ("Pime Habemeajaja" – toim) peapardur Robert McMillen usub, et habe jõudis oma populaarsuse tippu aasta või kaks tagasi. "Suurte habemetega mehed on hakanud neid vähendama, et saada rohkem voolujoonelist väljanägemist," ütleb 36-aastane McMillen. Võtame näiteks Twitteri tegevjuhi Jack Dorsey, kelle Rasputini habe oli hiljuti telesaates esinedes vaid selle varasema vormi vari.

Aga McMillen ei usu, et lähemas tulevikus naasevad tema kliendid rangelt puhtaksraseeritud väljanägemise juurde. "Kutid kannavad vuntse või jätavad natuke habemetüügast," ütleb ta. Isegi kui jäid lopsaka täishabeme trendist maha, võid sa tema sõnul pigistada oma näokarvadest välja rahuldavat ägedat väljanägemist.

32 erinevat hebemetüüpi Hollywoodi täishabemest kuni vuntsi ehk lenksuni. (dyers.org)

Ajalooliselt on habeme populaarsus sageli peegeldanud valitsevat suhtumist mehelikkusesse, ütleb Wrighti ülikooli õppejõud Christopher Oldstone-Moore. Oma mulluses raamatus "Of Beards and Men: The Revealing History of Facial Hair" ("Habemetest ja meestest: näokarvade ajalugu") tõmbab ta paralleele hiljutise habememoe ja karvasuse tõusu vahele 1850-ndatel aastatel. Toona kadus habeme seostamine radikaalide ja dekadentidega ning trend saavutas krediiti läbi selliste inimeste nagu Charles Darwin ja Abraham Lincoln. Tema sõnul hakati toona kasutama habet kui mehelikkuse väljendust. Kuna "mehelikkus" on täna tugev hoovus, siis tuli habe tagasi, kuna see on "vääramatult mehelik, ükskõik kas oled gei või hetero, maalt või linnast".

Oldstone-Moore on märkinud, et habemed on siiani tabu poliitikas, rahastuses ja juuras. Seda on tõdenud endine suurfirma Merrill Lynch finantsnõustaja Eric Bandholz, kes enda sõnul puutus aastaid kokku habemevastase suhtumisega. 2012. aastal lahkus Banholz Merrill Lynch'ist ja lõi Beardbrand'i – oma äri, mis tegeleb näokarvadega seotud toodetega, nagu näiteks habemeõli ja -vaha. "Ma ei olnud mina ise," ütleb mees.

Niisiis näib habe minevat moest hipsterite seas ja see ei suutnud kunagi murda suurkorporatsioonide Ameerikasse, aga siiski on see võimalus neile, kes samastavad karvasust enesekindlusega. "Mu habe on osa sellest, kes ma ise olen," ütleb 33-aastane Atlanta muusikapromootor Chuck Sammons, kes on habet kandnud üle kümne aasta. "Ma ei suuda end ilma selleta ette kujutada."

Jaga artiklit

24 kommentaari

Ä
Ärni to 17:32  /   19:48, 26. apr 2016
Ma kuulsin,et sa,mees,raseerid end sealt alt.. Et Priimäele meeldida..
Ä
Ärni  /   17:21, 26. apr 2016
Aga naistel häbe?

Päevatoimetaja

Silja Ratt
Telefon 51993733
silja.ratt@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis