Tehnika

Autosõidu ABC: aastaringne talverehvide kasutamine on ohtlik ja kulukas (14)

Toimetas Vidrik Võsoberg, 20. aprill 2017, 09:10
Foto: Goodyear
Eestis saab aastaringi jagada tinglikult kaheks: suve- ja talverehvihooajaks. Ükski vastutustundlik sõidukijuht ei sõida aastaringselt suverehvidega, sest mõistab kui ohtlik see on. Huvitaval kombel aga on päris palju neid, kes arvavad, et lamellidega või naeltest puhastatud talverehvidega suvel sõitmine on okei. Ei, ei ole. Kohe selgitame, miks.

Talverehvide kasutamine on lubatud 15. oktoobrist 31. märtsini ja kohustuslik 1. detsembrist 1. märtsini. Erandina võib talviste tee- ja ilmastikuolude esinemisel kasutada talverehve 1. oktoobrist kuni 30. aprillini. Muul ajal on talverehvidega sõitmine keelatud.

Paljud arvavad, et sama jooksu rehvide kasutamine aastaringselt on ökonoomsem nii auto kui rahakoti jaoks. Levinud kokkuhoiumeetod on vanadelt talverehvidelt naelte eemaldamine: nii saab hooaja venitada sügisesse, mil on aeg soetada uued naastud või lamellid. Selline käitumine on ohtlik.

! Soojemad temperatuurid halvendavad pehmemast kummisegust valmistatud talverehvide sõiduomadusi ja muudavad autosõidu ohtlikuks ja ettearvamatuks.

! Talverehvide kasutamine suvel pikendab pidurdusteekonda. Suviste temperatuuridega pikeneb kiirusel 100 km/h auto pidurdusmaa kuus meetrit, võrreldes samaväärsete suverehvidega.

! Talverehvidega sõitmine suvel vähendab auto stabiilsust teel. Auto jääkkiirus kohas, kus suverehvidel auto juba seisaks, on 37 km/h.

! Talverehvidega suvel sõites riskite auto halvemast juhitavusest tingitud juhtimisvigadega. Näiteks erineb auto kiirus ümberpõikel 15% ning kurvides on auto aeglasem.

! Suurem veeretakistus talverehvidega sõitmisel suurendab kütusekulu hinnanguliselt vähemalt 10% kuni 15%.

! Talverehvid tekitavad asfaldil suuremat müra. Talve- ja suverehvide turvisemustrid erinevad üksteisest, jäätunud pinnaga haardumise tagamiseks on talverehvide turviseplokid keerulisema kujuga. Soojal asfaldil hakkavad need resoneerima ja tekitavad müra.

! Temperatuuril üle +7°C muutub talverehvide pehme koostis kustutuskummi sarnaseks. See kulub kiiresti, ei haardu, on ebastabiilne, kurvides aeglasem jne. "Kustutuskummi"-reegel kehtib nii lamell- kui naelavabaks muudetud naastrehvide kohta.

Millised on spetsialisti nõuanded hooajarehvide soetamiseks ja kasutamiseks, millised on hinnatundliku autoomaniku valikud ja mida pidada neist parimaks, loe edasi Acceleristast.

Samal teemal

22. mai 2017, 11:48
KEVAD! Maanteeamet lubab talverehvid nurka visata
31. märts 2017, 12:10
Rehvivahetusega ei pea kiirustama – aga venitada pole kah mõtet

14 KOMMENTAARI

e
e. 21. aprill 2017, 09:39
Artikkel on võhiku kirjutatud ja tõlgitud ilmselt rikka Euroopa riigi rehvimüüja jutust. Nimelt on tõestatud fakt, et tuttuue lamellrehvi kummisegu 'k...
(loe edasi)
m
Mart 20. aprill 2017, 23:53
Plämane artikkel. Teoorias kõva, praktilises elus ei tea ühelgi vastuväitel alust olevat. Eluaeg niimoodi aastaid sõitnud talvekummi kevadel-suvel pastlaks ja pole küll aru saanud ühegi eelnevatest väidetest paikapidavusega. Rehvimüüjate makstud artikkel ilmselt.
Loe kõiki (14)