Reis

Millest tekib REISIVÄSIMUS: 5 üllatavat fakti (2)

Toimetas Greete Kõrvits, 15. juuni 2017, 19:45
 PantherMedia / Scanpix
Laheda reisielamuse kaugesse riiki võib lennu- ehk reisiväsimus tõsiselt ära rikkuda. Sinu keha on harjunud teatud valguse-pimeduse rütmiga ja uues kohas ei pruugi sinu keha kell ja käekell sugugi samas rütmis tiksuda. Ja vahel tuleb reisiväsimus peale lausa omas kodus, ilma reisimiseta. Miks see nii on, selgitab LiveScience.

1. Ida suunas lennates on kehal raskem harjuda

Sinu keha bioloogilist kella kontrollivad rakud ei tööta päris täpselt 24-tunnises rütmis, pigem on sinu keha päevane tsükkel 24 ja pool tundi pikk. Seega on kehal lihtsam, kui reisida ajavööndites lääne suunas, mis su päeva pikemaks venitab. Ida poole lendamine aga teeb su päeva lühemaks.

2. Harjumise valem ei ole 1 tund=1 päev

2016. aastal tehtud uuringus arvutasid teadlased välja, et lääne poole reisides läheb uue ajavööndiga harjumiseks aega pisut alla nelja päeva, kui reisitud on kolm ajavööndit tagasi. Kuus päeva kuue ajavööndi ja kaheksa päeva üheksa ajavööndi ületamisel.

Ida suunas on harjumise periood pikem. Kui ida suunas reisida kolm ajavööndit edasi, läheb harjumiseks aega üle nelja päeva. Üle kaheksa päeva, kui reis viis kuus ajavööndit edasi ja üle kaheteistkümne päeva, kui vahe on üheksa ajavööndit.

Kaksteist ajavööndit kummaski suunas tähendab, et uue ajaga harjumiseks vajab reisija umbes üheksa päeva.

3. Teadlased uurivad, kas lennuväsimust saab ravida

Teadlased on teinud katseid nii hiirte kui rottidega. Üks võimalus lennuväsimust ravida on reguleerida hapnikutaset, sellest aga vist ükski inimkatsealune vaimustuses pole...

4. Reisiväsimuse tundmiseks ei pea reisima

Ka lihtsalt kodus püsimine võib siiski bioloogilise kella segadusse viia. See juhtub ennekõike inimestel, kelle magamisharjumised tööpäeviti ja nädalavahetusel kardinaalselt erinevad. Näiteks inimene, kes tööpäeva õhtul uinub kell kümme õhtul, et hommikul kell kuus ärgata, kuid nädalavahetusel läheb tudile pärast keskööd ja ärkab hilishommikul, võib kogeda lennu- või reisiväsimuse sümptomeid. Selline ebaregulaarne unerütm mõjub, muide, ka kehakaalule.

5. Tähtis on see, millal sööd

Kui reisid, siis muuda ka oma söögikordade aeg uue ajavööndiga vastavaks. Kuigi võid keset ööd tunda isu hommikusöögi järele ja pärastlõunal tahaksid hoopis silma looja lasta ja mitte õhtustada, siis aitab ka õige söömise rütm ja kokkupuude päevavalgusega su kehal kiiremini ja kergemini harjuda.

2 KOMMENTAARI

k
Kanep paneb tegutsema!? 15. juuni 2017, 20:49
Mida sa ajad?
Kanepiga on ikka lood nii, et enne saab päev õhtusse, kui naela seina lüüa saad.
Mõtled ja arutled ju kogu aeg!
Mis tera...
(loe edasi)
t
Tähtis tähelepanek 15. juuni 2017, 20:20
Kerge kanep või poolik paneb igasugu väsinu tegutsema, olgu või soo jätkamine lennukis, nagu oli just.

Põnevat ja kasulikku

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
vidrik.vosoberg@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee