Tehnika

Puust ja punaseks: isejuhtiva sõiduki autonoomsuse tasemed 1-5 

Toimetas Vidrik Võsoberg, 9. november 2017, 09:40
 VIDA PRESS
Isejuhtivatest sõidukitest on igapäevaselt järjest rohkem juttu. Selleks, et terminid oleksid mõistetavad, anname ülevaate sõiduki autonoomsuse tasemetest. Kasutusel on kaks konkureerivat klassifikatsiooni.

Nii Ameerika Ühendriikide Transpordiamet (National Highway Traffic Safety Administration ehk NHTSA) kui ka rahvusvaheline autoinseneride ühing Society of Automotive Engineers International ehk SAE International on defineerinud isejuhtiva sõiduki viis eri taset.

NHTSA on tasemete määramisel võtnud aluseks sõiduki võimekuse, SAE International lähtub automaatsuse defineerimisel sellest, kui palju tuleb juhil sõiduki toimimisse sekkuda.

Euroopa ja Jaapani autotootjad eelistavad SAE Internationali süsteemi selle täpsuse tõttu. Ka Eesti valitsus on võtnud aluseks SAE Internatonali klassifikatsiooni. Selle põhjal valmib robootikaseaduse ehk #krattlaw eelnõu.

Isejuhtiva sõiduki tasemed SAE alusel

TASE 0  Automaatne süsteem ei kontrolli sõidukit, kuid võib esitada hoiatusi juhile. Auto võib hoiatada lähedal oleva sõiduki eest, vilgutada pimenurga-andurit jm.

TASE 1  Juht peab olema valmis sõidukit iga hetk ise juhtima. Automaatne süsteem võib sisaldada juhiabisid nagu stabiilsuskontroll, rajahoidja, parkimisabi automaatse roolikeeramisega ning muud erinevad kombinatsioonid.

TASE 2  Automaatsüsteem suudab kontrollida kiirendamist, pidurdamist ja roolikeeramist. Automaatne süsteem deaktiveerub kui juht üle võtab.

Juht on kohustatud tuvastama objekte ja sündmusi ning reageerima kui automaatne süsteem ei suuda adekvaatselt reageerida.

TASE 3  Turvatud tuttavates tingimustes ning piiratud oludes, nagu kiirteed võib juht ohutult pöörata tähelepanu eemale sõiduki juhtimiselt.

TASE 4  Automaatne süsteem suudab kontrollida sõidukit enamikes oludes, välja arvatud erandlikud ilmastikusündmused.

Juht on kohustatud automaatset süsteemi töös hoidma ainult siis kui ohutus on tagatud. Kui automaatne süsteem kontrollib sõidukit, pole juhi tähelepanu vajalik.

TASE 5  Inimene sekkub ainult süsteemi sisselülitamisel ja sihtkoha määramisel. Sõiduk suudab liikuda kõikjal, kus autonoomsed liikurid on legaalsed.

Millised on isejuhtiva sõiduki tasemed NHTSA alusel, mis on tolle klassifikatsiooni nõrgad kohad, mida kujutab sakslaste oma tasemete arusaam ning kuidas on Eestis lood selleteemalise seadusloomega, loe edasi Acceleristast.

 

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
aare.kartau@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee