Moskvitš 426. (Wheelsage CC)

Lada Vesta SW universaali seeriatootmisse jõudmine oli Venemaa autotööstuse üks tähtsündmusi 2017. aastal. Universaalkerega autosid toodeti edukalt ka nõukogude ajal. Järgnevalt väike ülevaade universaalidest, mis 60 aasta jooksul Venemaa autotehastes valmistatud.

Ruumika universaalkerega auto sünd jääb kuskile möödunud sajandi kahekümnendatesse. Ent maailm muutus, kui 1957. aastal alustas Rootsi autotootja Volvo elegantse Duett-universaali tootmist. On arvatud, et just Volvo Duett pani aluse praktiliste pereautode uuele buumile Euroopas.

Vaid paar aastat hiljem, 1957. aastal, alustas Moskva väikeautode tehas universaalkerega Moskvitš 423 tootmist. Auto leidis sooja vastuvõtu ning selle eeskujul hakkasid insenerid üksteise järel välja mõtlema praktilisi ja ruumikaid universaale. Nõnda võib vist Moskvitš 423 pidada nõukogude Venemaa pereautode esiemaks.

„Suurepärased lennukid, aga kohutavad autod” – mäletate seda ütlust nõukogude lennuki – ja autotööstuse kohta, eks? Ometi õnnestus venelastel oma autosid edukalt müüa ka välismaale, peamiselt küll sõbralikesse sotsialismileeri riikidesse ent mõnevõrra ka mujale.

Võtkem või GAZ-22 – keegi ei tea, palju seda autot tegelikult valmistati, numbrid on vastukäivad. Aga me teame, et suurem osa uhketest Volga-universaalidest müüdi nõukogudemaalt väljapoole. Olid sa kui kõva kommunist tahes, seda autot ei saanud ei loaga ega loata ...

Moskvitš 423

Juba Moskvitš M-402 platvormi arendusfaasis tekkis inseneridel mõte teha temast rahvamajandusele kasulik nn furgoonsõiduk ning järgmise sammuna vormida furgoonist (võimalikult väheste muutustega) universaal.

See tähendas, et masin pidi välja kukkuma oma eeskuju vääriline: kahele istmereale tuli reisijatel siseneda kahe ukse kaudu, pagasi jaoks aga oli ette nähtud ülespoole avanev „jalgvärav”.

Lõppkokkuvõttes peeti raskelt avanevat tagaust ebamugavaks ja isegi ohtlikuks ning üksikut ustepaari eesosas kogu autokere universaalsust rikkuvaks.

Nii et oma teel konveierlindile läbis esimene nõukogude kerguniversaal Moskvitš 423 murrangulise kere ümberkujundamise: tagumise istmerea juurde lisandusid külgedele uksed, pagasiruumi luuk hakkas avanema vasakule endise ülespoole suuna asemel.

Seejuures jäi tagumiste uste ja vihmaveesoonte kujundus sedaaniga samaks, ikka ühtlustamise huvides. Ent konstruktorite ideed ei piirdunud sellega. Peagi jõuti järgmise variandini.

Huvitav fakt siinkohal on, et üks M-402 platvormi ja sellele ehitatud mudeliperekonna inspiratsiooniallikaid oli Ühendkuningriigis disainitud Ford Anglia.

Moskvitš 411, GAZ-22 Volga ning Moskvitš 426 ja 427 teemal loe edasi Acceleristast

Jaga artiklit

11 kommentaari

A
azx  /   06:29, 9. jaan 2018
venemaa insenerid
T
Teeline  /   21:39, 8. jaan 2018
Minu arust tehti ümarate tuledega Moskvitše Iževskis (Iž 408, iž-412, Iž-2715). Moskva tehase omad olid kandiliste tuledega. Ise sõitsin mitmeid aastaid juhina M-426-l, millel olid kandilised esituled ja ühes tükis tagaluuk.

Päevatoimetaja

Gerly Mägi
Telefon 51993733
gerly.magi@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis