Peugeot 308 GTI (Accelerista)

Peugeot hullutab oma kuumpäraga keskpärasusest tüdinenud autohuvilisi värskendava hapnikusõõmuga. „Peugeot ja ... sport?” küsib ehk mõnigi noorem lugeja. „Peugeot ja sport,” vastan, ning viin teid seekord sõidule Peugeot 308 GTi ärksa lõvikutsikaga.

Ajamasinasse

Jaa, muidugimõista. Pilk ajalukku viib meid aastasse 1983, mil koosteliinilt veeres esimene Peugeot 205. Aasta hiljem selle GTi versioon, millel oli alguses 1,6-liitrine 104 HJ bensiinimootor. Tegu oli kaalult kerge (alla 900 kg) kuumpäraga, tänase 308 GTi (lähi)sugulasega.

Võimas mitmekülgne luukpära ehitati WRC sarja silmas pidades omakorda ümber nelikveoliseks 200 HJ keskmootoriga legendaarseks T16-ks.

Ralliversioonil oli hobuseid veel kaks korda enam – 500 HJ. Sellega sõitsid sellised vanameistrid nagu Ari Vatanen, Juha Kankkunen ja ka Michèle Mouton (s 1951) – tänaseks ainus naine, kes autorallis sellisel tasemel kaasa on löönud.

Kõrge latt

Peugeot 205 GTi-d on läbi aegade peetud üheks väga õnnestunud autoks. Kiidetud on head juhitavust ning väga kerget käiguvahetust, 205-ga oli võimalik tõepoolest sõitma õppida. Nagu päriselt, mitte nagu kaabuga pensionär.

Seetõttu on Peugeotil tänapäeval väga raske oma varem Väga Kõrgeks seatud latiga toime tulla. Kuid milleks võrrelda kahe totaalselt erineva ajastu lustivagunit? Tulnud on uued saastenormid, muutunud on liiklustihedus ja inimeste sõiduvajadused.

Hommikusöögiks metallipuru

Lõviembleemiga Peugeot 308 GTi lasti rajale rivaale (nt Leon Cupra, Golf R, Civic Type R, Focus ST) püüdma aastal 2015.

Aastal 2017 välja tulnud uudismudelil on muudetud pisut esiosa õhuvõtuavade välisilmet ja mootorikatet, lisatud mõni ohutus- ja mugavusvarustuse element.

Mootor ja tehnika jäeti samaks. Mootor muuseas, on kasutusel olnud Peugeot RCZ kupeel, kus 270 HJ variant ilmus valikusse 2014.

Veeretasin valge-punasekirju proovisõiduauto liiklusesse. Esmalt tasa ja targu, kuivõrd ilmateade lubas nädalavahetuseks lörtsi.

Kolmesajakaheksasne gee-tee-ii oli ettenägelikult varustatud Michelin Pilot Super Sport 235/35 R19 suverehvidega. Autot üle andnud spetsialist lisas kavalalt: „Olge ettevaatlik. Mootor tõmbab nagu loom!“. Elevus ainult kasvas.

Isalõvi brutaalsust sain kuulda juba linnasõidul. Ma väga loodan, et rõhutatud metalne heli käigukastis ei olnud tingitud mitte sellest, et proovisõiduauto kilometraažinumber oli kõigest alla kümne tuhande.

Ja kui pöörded kiirendusel lakke kerkisid, kostus esimeselt teisele käiguvahetusel aeg-ajalt käiguosas heledaid laksakaid. Kuuldavasti tuuniti mudeliuuendusel pisut ka 6-käigulise manuaalkäigukasti võlle, et need paremini kestaksid.

Mida annab GTi-le metallist differ, kuidas käitub auto rajal, kui vinge on kiirendus- ja pidurdusvõime, miks paneb auto oma kaalus kahtlema, mis teeb salongist sportliku, mida peaks teadma mootorist ja varustusest, loe edasi Acceleristast.

Jaga artiklit

0 kommentaari

Päevatoimetaja

Triinu Laan
Telefon 51993733
Triinu.laan@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis