F/A-18 Horneti maandumine lennukikandja USS Abraham Lincoln pardale märtsis 2018. Seda hävitajat ei maandatud küll veel puldi abil, vaid kokpitis oli Soome piloot Juha Järvinen. (AFP/Scanpix)

Hiljuti kirjutasime, et Hiina armee eksperimenteerib kaugjuhitavate tankidega, aga USA merevägi näib olevat tehnoloogiliselt hiinlastest mitu sammu ees. Märtsis maandati lennukikandja tekile hävituslennuk nii, et seda piloteeris laeva pardal olnud kaugjuhtimispuldiga sõjaväelane.

Popularmechanicsi teatel on lennuki kaugjuhtimissüsteemi nimi ATARI (sama nime kandis üks maailma esimesi juhtkangidega mängukonsoole – toim) ning see on loodud eesmärgil maandada hädaolukordades mehitamata lennukeid.

Maandumiskatsetusi tehti lennukikandja USS Abraham Lincolni pardale ja edukas sooritus toimus märtsi lõpupäevil. ATARI (aircraft terminal approach remote inceptor) abil juhiti vastava varustusega F/A-18 Hornet hävituslennukit.

Maandumisoperaator (lennukikandja piloot, kelle ülesandeks juhendada lendureid ohutult maanduma) asus lennukikandja tekil ja oli varustatud seadmetega, mis näitasid talle sissetuleva lennuki maandamiseks vajalikku teavet.

Horneti pardal oli mereväe lennutestimisrühma Salty Dogs piloot, aga maandumisel tema midagi ei teinud. Esmalt sooritati testimise eesmärgil kolm maandumiskatset ja seejärel edukas maandumine. 

Idee kohaselt varustatakse tulevikus sõjaväelennukid ATARI süsteemiga selleks puhuks, kui piloot peaks lennukit juhtides näiteks viga saama. Eelduseks on küll see, et süsteem ei osutu liiga kalliks ega hakka kokpitis olevat pilooti kuidagi segama.

Kuna maandumine lennukikandjal on hävitaja jaoks lennu raskeim osa, siis paistab, et ATARI abil saaks Horneti-sarnaseid lennukeid ka ülejäänud lennu ajal kaugjuhtimise abil piloteerida. Nii tekib mereväel ilmselt võimalus tulevikus oma hävitajaid valikuliselt mehitada.

Jaga artiklit

2 kommentaari

Päevatoimetaja

Silja Ratt
Telefon 51993733
silja.ratt@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis