Võimalik, et just sel kevadel on sul plaanis käima meelitada vanaonul aastaid garaažis seisnud stiilne Žiguli. Või hankida endale mingi retrosõiduk, mis samuti on pikalt kuskil kuuris konutanud. Kui inimestega on nii, et puhkamise järel tunneme end paremini, siis autodega on vastupidi: pikalt seistes masinate seisukord halveneb. Kui pikalt uinunud masinat õhinal kohe käima panna üritad, siis on tõenäoline, et teed selle olukorda veel kehvemaks ja nii enda elu raskemaks. Popularmechanics on koostanud hea ülevaate sellest, millised ettevalmistustööd uinuva kaunitari äratamise eel teha tuleb. Musist ei piisa. Varu aega ja raha.

Kütusesüsteem

Umbes kuu ajaga hakkab bensiin lagunema ja aasta või kahega muutub see karamellilaadseks vaiguks, mis polsterdab paagi. Kas auto jäi seisma kütusega paagis ja see on muutunud kasutuskõlbmatuks, seda saab kontrollida väikese painduva varrega kaameraga. Paak tuleks kas puhastada või lausa välja vahetada. Kui lihtsalt värsket kütust peale valad, siis võib juhtuda, et vaigutükikesed ummistavad torud-voolikud, karburaatori düüsid, kütusepumba, filtri, sisselaskeklapid ja kes teab mida kõike veel.

Kui mootor pärast paagi puhastamist enam-vähem normaalselt käivitub, siis võiks kütusesüsteemi siiski mõne kütuselisandiga läbi puhastada.

Jahutussüsteem

Kas sul on endal teadmisi, oskusi ja terav pilk või pead järgneva teenuse mõnest töökojast sisse ostma, aga radiaator tuleb üle vaadata. Kui see on seest korrodeerunud, siis võivad korrosioonihelbekesed liikuda mootorisse, veepumpa ja küttesüsteemi ning häirida kõigi nende tööd. Ka vähendab korrosioon radiaatori efektiivust ja mootor võib üle kuumeneda.   

Vanasti tehti radiaatoritele puhastust, aga tänapäeval on üldiselt lihtsam ja odavam osta uus. Seda enam, et nii oled mõneks ajaks kaitstud ka jahutusvedeliku lekete eest.

Kui radikas puhas või paigas, siis peaks kindlasti ära vahetama selle külge käivad kummivoolikud, sest need muutuvad ajaga praguliseks. Kui mõni neist otsad annab, siis juhtub see reeglina sõidu ajal ja sa oled jamas.

Hammasrihm

Kliimaseade, roolivõimendus, õhupump, veepump, generaator – neid kõiki käitatakse rihma abil. Kõige olulisem on hammasrihm, mis sünkroniseerib mootori tööd ehk käitab nukkvõlli. Kui hammasrihm on vana ja pragunenud, kulunud või välja veninud, siis teed seda vahetamata jättes endale karuteene. Uus hammasrihm koos rullikutega on kallis, aga mootori kapitaalremont märksa kulukam.

Veel mootorist

Vaata üle küünlad, küünlajuhtmed ja jagaja ning veendu, et need on ühes tükis ja praegudeta. Ka otsi üles õhufilter, puhasta see ära või vaheta välja.

Vaata üle vaakumvoolikud, pinguta kinnitusklambreid.

Kui aku voolu sisse võtab, siis saab seda kasutada. Aga üsna tõenäoliselt vajad siiski lähitulevikus uut akut, kui mitte kohe.

(PantherMedia/Scanpix)

Pidurid

Pärast mootorit on pidurid sinu järgmine prioriteet. Rooste piduriketastel pole probleem. Kui aga piduriklotsid on kinni roostetanud, siis küll. Võimalik, et pidurid vajavad ka uut piduriõli ja õhutamist.

Vedelikud

Mootoriõli imab aja jooksul sisse mootorit rikkuvat vett, piduriõli ja jahutusvedelik samuti. Käigukastiõli hakkab aja jooksul lehkama nagu mädamuna ning hapuks läheb ka roolivõimuvedelik.

Võimalusel vaheta kõik õlid ja ka õlifilter. Kõik paagid on mõistlik selle käigus ka läbi pesta.

Rehvid

Rehvidele on nende tootmisaeg reeglina peale kirjutatud. Kui rehvid on vanemad kui kuus aastat, siis on kumm kivikõva ja rehvid tuleks välja vahetada sõltumata sellest, kui kena ja sügav on muster.

(Pixabay)

Jaga artiklit

0 kommentaari

Päevatoimetaja

Telefon 51993733
online@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis