Tehnika

Kas tead, mis on „Hollandi haare“ ja kuidas see võib päästa ratturi elu? 

Toimetas Vidrik Võsoberg, 16. august 2018, 09:18
 Dutch Reach kampaanialeht
Kas tead, mis on „Dutch Reach“ ehk autoukse avamine Hollandi moodi? See on kasulik oskus kui astud tänavale kohas, kus liikumas jalgrattureid. See video teeb Hollandi stiili puust ette ja punaseks ning kui seda järgida, on lootust, et rattur jääb ellu ja sina ei jää süüdi.

Meie linnatänavatel on jalgrattureid juba üksjagu. Õnnetused, kus osaliseks on rattur, on üsna sagedased. Enamasti on kokkupõrgete põhjuseks hooletus. Autojuhtide ja ka ratturite nutijoove, kõrvalised tegevused roolis või lenksus, hoolimatus ülekäiguradadel ja uskumatu arrogants autost väljumisel.

Soome liiklusturvalisuse keskus on uurinud ratturitega aastatel 2011-2015 juhtunud õnnetusi nii palju kui statistika seda võimaldab – autoga kokkupõrkamise täpsemat põhjust ei tooda eraldi välja.

Näiteks Helsingis arvatakse aastas juhtuvat kümmekond autojuhi hooletust ukse avamisest alguse saanud õnnetust. On teada ka juhtum, kus rattur sõitis vastu ootamatult avatud ust ning lendas üle nipli, otse vastassuunavööndist lähenenud liinibussi alla. Surm silmapilkne.

Eestis puudub selliste õnnetuste kohta statistika, aeg-ajalt saab lehest lugeda, kuidas „hooletu rattur sõitis end vastu seisvat autot sodiks“.

Huvitav on seegi, et enamus meediakajastusi algab sõnadega „hooletu jalgrattur”, „pime pedaalija” jms. Vaikimisi on alati süüdi rattur, ehkki kohtulahend on tõenäoliselt nõrgema kasuks. Ja nõrgem on auto ja ratta põrkes muidugi kaherattalise juht.

Autojuht, ole tähelepanelik!

Seega ei maksa vihastada ratturi peale, kes on tänaval samasugune täieõiguslik liikleja nagu iga teine. Nagu on autojuhtide seas tölle, leiab neid ka ratturite hulgast ent tõenäoliselt mitte igapäevaste rahulike pedaalijate seast. Rohkem teevad meelehärmi „värvilised sardellid”, kes mitmekaupa ja hulgakesi ning üksteise kõrval radu hõivates oma sõiduõigust teostavad. See aga on juba teine teema.

Autojuhi kohus on enne igat manöövrit veenduda, et nõrgem osapool – jalakäija, rattur, rihmas lemmikloom – saab turvaliselt üle tee minna või manöövri sooritada. Seega on sada protsenti mõistlik enne autoukse avamist veenduda, et õhk on ratturitest puhas.

Peatunud autost hooga väljakupatumine on päris ohtlik ja seda mitte ainult ratturile, vaid ka autosõitjale: kui ei vaata, võid kõrvaluksest sattuda mööduva auto rataste alla või tõmmata sirgu maha tsiklisti.

Kui ei vaata, võid uksega niplisse lasta ratturi ja lõpetada ise kah surnukuuris, kui eriti kehvasti läheb. Ratturil nimelt on kiiver, nii et tema šanss hoolimatu juhi põhjustatud vahejuhtumis ellu jääda võib isegi suurem olla.

Kuidas täpselt Hollandi võte käib ja millest selline nimi, seda loe ja vaata Acceleristast.

 

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
vidrik.vosoberg@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee