Suhted

Unetus võib tappa seksuaalelu: kuidas suhtes olles insomniaga toime tulla? 

Ohtuleht.ee, 27. september 2018, 17:35
 PantherMedia/Scanpix
Enne olulist kohtingut muretseb enamik mehi selle üle, kas nad ikka neiule meeldivad või kas konkreetsel õhtul läheb seksiks, kirjutab Men’s Health. Aga unetuse all kannatavad mehed on rohkem mures selle üle, mis pärast kohtingut saab – kas nad peaksid jääma daami juurde ööbima või mitte?

„Isegi oma voodis on piisavalt raske magada. Kui kellegi juurde ööbima jään, siis on see veelgi keerukam,“ kurtis 27-aastane unetuse all kannatav Casey Las Vegasest.

Unehäired ehk insomnia on küllaltki levinud tervisehäda. Uuringute andmetel on 30% inimestest uneprobleeme ja 10% kannatabki kroonilise insomnia käes. Seda viimast defineeritakse kui häiritud und, mis esineb kolm korda nädalas vähemalt kolme kuu jooksul.

Pahur ja ärev päev

Lisaks muudele kõrvalnähtudele tõstab unetus ärevuse taset ja mõjutab mandeltuuma – seda aju osa, mis tegeleb tunnete reguleerimisega. Nii et kui sa oma partneri kodus und ei saa, siis „pole järgmisel päeval just väga tore olla,“ nagu ütleb unehäirete spetsialist ja kliiniline psühholoog Michael Breus.

Paljudel unetuse all kannatavatel inimestel on kodus välja töötatud mingid vahendid või komplektid, mis aitavad und saada: näiteks taustaheli masinad, eeterlikud õlid, näomaskid, kõrvatropid või unerohud. Nii juhtub, et kui korraga leitakse end võõras keskkonnas ilma abivahenditeta, siis on eriliselt raske magama jääda. Eriti tavapärane on see siis, kui daam kutsub enda juurde ootamatult – keegi ei lähe ju baari spetsiaalselt magamisvarustust täistopitud kotiga.

Osadel unetutel on raske isegi oma kodus magada, kui keegi on nendega samas voodis. „Kui keegi on minu kõrval, norskab ja võtab ruumi, siis ma lihtsalt ei suuda leida õiget magamise meeleseisundit,“ kurdab 25-aastane Michael Brooklynist. „Mõnikord lähen keset ööd isegi diivanile magama, see aga solvab alati kaaslasi.“

Unetus mõjutab ka voodikaaslast

Suutmatus magada ei mõjuta ainult unetut – see mõjub ka partnerile. „Olen märganud, et kui mina magan kehvasti, siis magavad ka nemad kehvasti,“ sõnas Casey. „Vähkren voodis, nihelen ja keerlen ja iga kord, kui ma püüan saada olemist mugavamaks, häirib see neid ka.“

Sellise olukorra ennetamiseks väldivad paljud unetud algusest peale partneri juurde ööseks jäämist, see aga võib jätta segadusttekitava mulje.

Et partnerit mitte solvata ning samas ka mitte olla terve järgmise päeva unenappusest pahur vingats, soovitab Breus olla algusest peale unetuse teema suhtes aus. „Ütle, et sul on hea meel, et teil on koos tore, aga samas sa ei saa tema juures ööbida, vaid pead magama oma voodis,“ soovitab psühholoog. „Selle väljaütlemises pole midagi valesti. Või kutsu partner enda juurde.“

Seksiterapeut Holly Richmond märkis, et lisaks partnerile rääkimisele tuleks järgmisel hommikul endast märku anda. „Saada hommikul sõnum, et neil oleks selge, et sa ei jama ja teil on päriselt ikkagi suhe,“ soovitas ta.

Kui aga tead aegsasti, et veedad öö partneri kodus, siis on kasulik pakkida ööbimisvarustus. Võta seda kui täiskasvanute versiooni kaisukaru kaasapakkimisest. Breus soovitab lavendliõli, valge müra äppe, kõrvatroppe ja vajadusel ka unerohtusid. Kui asjad lähevad tõsisemaks, siis saad neid koos hambaharjaga partneri kodus hoida.

Pole mingit põhjust, miks sa ei võiks tulla välja lahendusega, mis mõlema elu kergemaks muudab. „Meil kõigil on oma taak. Uskuge mind, on hullematki taaka kui unehäired,“ sõnas Breus.

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
vidrik.vosoberg@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee