Tee ise

Andero Sepp: mis ka ei räägitaks, autotulede oskamatu poleerimine lõppeb fiaskoga 

Toimetas Vidrik Võsoberg, 3. oktoober 2018, 09:26
 Pixabay
Veebikonstaabel Andero Sepp esineb seekord hoopiski autoputitaja rollis ning võtab ette autotulede poleerimise. Ta soovitab mitte uskuda kõike, mida veebimeedias kirjutatakse, vaid teha asju korralikult, nii nagu ta alljärgnevalt selgitab. Kirgaste laternate terviseks!

Enamasti teatakse mind veebikonstaablina, väiksem seltskond teab mind kui fotograafi ja veel väiksem seltskond teab mu huvist autode iluravi kohta. Just selle viimase ja esimese punkti koosmõju on tänase kirjutüki koostamise tõuketeguriks.

Pime aeg on käes ja autode tuled muutuvad nüüd kõvasti tähtsamaks kui need olid suvel. Parklates ringi liikudes jääb silma päris muljetavaldav kogus autosid, mille esituled on minetanud igasuguse sära, hea et valgus veel kuidagimoodi läbi paistab.

Sattusin paar päeva tagasi lugema ühte kirjatükki tuhmunud tulede ise korda tegemisest. Soovitus oli umbes selline, et mine autokauplusesse ja osta tulede taastamise komplekt, no tegelikult saab seda komplekti lisaks veel ehituspoest, supermarketist jne, ning tee oma tuled ise kodus korda pakis oleva juhendi järgi. Jah, see toimib, jah see annab tulemuse, aga pigem mitte kauakestvat tulemust.

Peamised tuhmumise põhjused

Läbisin sama kadalipu ise, tõsi tagatuledega (C6 Avant omanikud teavad millest räägin). Aga enne tööle asumist oli minu jaoks oluline mõista, miks tuled tuhmistuvad ja sellest johtuvalt valida sobilik parandus.

Peale pikka lugemist võib põhjused jagada kaheks: tootmise-/materjalipraak (C6 luugituled) ning lakikihi kuritarvitamine. Esitulede epideemilise tuhmistumise saab panna just selle kuritarvitamise arvele.

Kes ei tea, siis autode tuled ei ole mitte puhas plastik, vaid see on üle lakitud tulede plastpinda kaitsva UV-kindla lakiga. Seega põhjus lühidalt võiks olla selline, et esituled saavad kõikvõimalikku kivi ja sodi. See tekitab kriime, mikromõrasid ja täkkeid lakikihti.

Lugeja võib nüüd mõelda: aga seda saab ka lakitud autokere ju! Tõsi, ent on üks asi, mida autokere ei saa, ja see on surve all pihustatav klaasipesu vedelik. Mäletan ühte C4 kerega masinat, millel mõnda aega lasi pihusti klaasipesu vedelikku katusele – see sõi lõpuks laki tuhmiks!

Ja siin ongi see põhjus, tuled matistuvad, kuna mikromõrad ja täkked neisse pääseva UV-kiirguse mõjul ja klaasipesuvedelik avaldavad lakile oma mõju ning lõpuks ei ole autol enam valguallikaks xenon-tuled vaid xenon-lahendusega hädavaevu hõõguvad küünlad.

Selle teadmise pinnalt jätsin kõrvale supermarketi/autokaupluse tulede taastamise komplektid. Nende sisu on lihtne: erineva abrasiivsusega liivapaberid ning poleerpadjad, trelli otsa käiv tarvik või käsilihviks klots, poleerpasta, parimal juhul veel mingi kaitsevaha lõppviimistluseks.

Kuidas veebikonstaablist autoputitaja tulesid poleeris, loe edasi põhjalikust selgitusest Acceleristas.

 

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
vidrik.vosoberg@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2505
levi@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee