Tehnika

PÕNEV AUTOAJALUGU: Žiguli faeton, mis valmis kaskadööride nõudmisel 

Toimetas Vidrik Võsoberg, 19. oktoober 2018, 09:33
Venemaa kuulsaima autotehase AvtoVAZ ajaloost leiab nii mõnegi huvitava fakti, millega suures plaanis pole teha muud kui imestada. Kas teadsite, et Žiguli baasil on konstrueeritud nii kuuerattaline esindusauto kui kahekohaline kabriolett?

Kuuerattalise faetoni (lahtine auto, mida kabrioletist või rotsterist eristab akende ja raamide puudumine) lugu sai kaudselt alguse sotsialistlikust filmitööstusest, täpsemalt sõbraliku naaberriigi kaskadööride mokakobinast.

Üks koht, kus Nõukogude autotööstuse uudistoodanguga end kursis hoida võis, oligi kahtlemata kinolina, tavainimese käeulatusse sattusid uued Žigulid ja Volgad harva. Trikke tehti uute Žigulidega aga vähe, neid kasutatigi pigem ekraanikaunistustena, ja üks põhjus võiski olla nende raske kättesaadavus, isegi filmitegijate jaoks.

Lisaks kinole armastasid nõukogude inimesed meelt lahutada ka tsirkuses ja autorodeotel. Publiku ees mööda autosid ronimine ja kaelamurdvate trikkidega esinemine oli omal ajal populaarne ja suhteliselt süütu ajaviide.

1979. aastal loodi Volga jõe ääres paikneva Togliatti linnakese autotehasesse spetsiaalne Autorodeo osakond, mille fookus oli filmindusel ja ka autospordil, mille osaks autorodeod olid. Ehitati masinaid, mis pidid üle elama pikad võistlused, kümned nende seljas ronivad trikitajad ning kohalike seiklusfilmide võtteperioodid.

Kuulu järgi saadigi Autorodeo osakonna loomiseks tõuge Tšehhi kaskadööridelt, kes üleolevalt kuulutasid, et Žiguli on võimetu sõitma kahel rattal selle nõrga vedrustuse tõttu. Olgu öeldud, et sel ajal ehitas Škoda tehas legendaarset 120 LS mudelit…

Togliatti tehase insenerid ja konstruktorid võtsid tšehhide laimukampaaniat tõsiselt ning tõestasid järgnevatel aastatel nii nõukogude kui ka välismaistel võttelavadel, et kuuldused, nagu ei saaks Žigulist filmiautot või pilkupüüdvat seksikat sõiduvahendit, ei vasta tõele.

Foto: Tootja

Kolmeteljeline paraadsõiduk

Lisaks juba esitletud masinatele, mis läksid nagu soojad saiad nii siin- kui sealpool suure kodumaa piire, oli Togliatti tehasel vaja paraadsõidukit. Nii jõutigi Autorodeos mõtteni ehitada sedaani VAZ-2103 baasil „Troika” mõõtudele vastav faeton.

Loomulikult ei piirdunud Autorodeo meeskonna püüdlused üksnes ühe projektiga. 80ndate alguses nägi ilmavalgust järgmine faeton, mille aluseks oli samuti võetud seeriamudel, õigem oleks öelda, „seeriamudelid”. Ent see oli ka ainus ühisosa faetoni ja Žiguli vahel.

Uus sõiduk pidi mahutama juhi ja kuni kaheksa sõitjat, selleks mahutati autosse kolm istmerida. Auto tagaosa ehitati ümber, sinna lisati astmelaud püsti sõitvate kaskadööride ja kaunite daamide jaoks.

Selleks, et pikaks venitatud autokere keskelt pooleks ei murduks, installeeriti peatelje taha täiendav telg, mis soolikjat kere altpoolt toetas. Erinevalt eelmisest paraadsõidukist oli uuenduslik stretch-mudel loodud täiesti ilma ukseavausteta: ei ukselinke ega isegi mitte uksekontuure.

Hämmastavast silmamoondusest ja ka ainulaadsest Lada rotsterist loe edasi Acceleristast.

TOIMETAJA

+372 5199 3733
aare.kartau@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee