Kasulik

Saksa teadlased: kuum vann leevendab depressiooni paremini kui trenn 

Toimetas Vidrik Võsoberg, 25. oktoober 2018, 17:52
 PantherMedia/Scanpix
Oleme varem kirjutanud, et James Bondid karastavad end külma dušiga; seda, et mehe viljakusele mõjub hästi, kui munandid saavad olla jahedas; ja äsja ka näiteks seda, et mees ei tohiks tervislikel põhjustel liiga pikalt kuuma duši all vedeleda. Aga tuleb välja, et mõnuledes tehtud kuumaprotseduuridel nagu vann (ja päris kindlasti ka saun) on samas märkimisväärne depressiooni leevendav toime – ja vannis ligunemine on vaimsele tervisele isegi parem kui sport. 

Maxim kirjutab, et Saksamaal Freiburgi ülikoolis äsja tehtud uuringu kohaselt parandab vaid kaks kuuma ja lõdvestavat pärastlõunast vanni nädalas märkimisväärselt depressiooni sümptomeid. Ning vannid on veelgi efektiivsemad vaimse seisundi parandajad kui trennitegemine.

Uuringus osales 45 inimest, kel diagnoositud depressioon. Katse ühes osas lasti uuringualustel kaks korda nädalas liguneda pool tundi 40-kraadises vannis, seejärel mässiti nad soojadesse tekkidesse, anti ligi kuumaveepudel ja lasti veel 20 minutit vedeleda. Teises katses tegid uuringualused kaks korda nädalas 40-45 minutit aeroobset trenni.

Kaheksa nädalat hiljem olid mõlemal katsegrupil depressiooninähud skaalal allapoole läinud. Vannigrupi tulemused olid märksa paremad: neil oli depressiooni tase langenud kuue punkti võrra, aga trennigrupi katsealustel kolme punkti jagu.

New Scientisti teatel leevendab kuum vanni depressiooni seetõttu, et aitab normaliseerida ja tugevdada inimese loomulikku ööpäevarütmi ehk meie füsioloogiliste funktsioonide ja protsesside 24-tunnist tsüklit.

Depressiooni põdevatel inimestel on ööpäevarütmid paigast ära. Tavapäraselt peaks keha sisetemperatuur päeva jooksul tõusma ja öösel langema (nii vabaneb melatoniin), aga depressioonihaigetel püsib sisetemperatuur terve ööpäeva jooksul suhteliselt samana ja kõikumised jäävad mitmeid tunde hiljaks.

Kuum vann tõstab kehatemperatuuri ja aitab nii depressioonis inimese füsioloogial tagasi normaalseks muutuda.

Kõigil meist pole paraku piisavalt aega, et kaks korda nädalas just pärastlõunasel ajal pikalt vannis vedeleda. Sellistele inimestele soovitatakse kehatemperatuuri tõstmiseks järgmisi nippe: võta kiire kuum dušš, tööl olles täida pudel kuuma veega ja hoia seda vastu kõhtu, pärast trenni käi aurusaunas või soome saunas, lõõgastu mõned minutit mullivannis.

Guardian on kirjutanud, et depressioon arvatakse olevat seotud aju virgatsaine serotoniini madala tasemega. Ja uuringud on näidanud, et serotoniini vabastavad neuronid on ajus seotud piirkondadega, mis reguleerivad tuju, ning nende aktiivsus tõuseb kehatemperatuuri tõustes.

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
vidrik.vosoberg@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee