Tehnika

Autoomaniku ABC: 15 nippi, et auto talveks valmis oleks 

Toimetas Vidrik Võsoberg, 15. november 2018, 09:38
 Pixabay
Talv on neljarattalise jaoks karm aeg. Kui pakast ei ole, mõjuvad muutuvad ilmastikuolud, madalad temperatuurid, niiskus ja löga masina tervisele laastavalt. Jagame järgnevalt portsu nippe, kuidas oma auto talveks korralikult ette valmistada.

Madalad temperatuurid panevad proovile aku ja kõik autos voolavad vedelikud. Sisseimbuv niiskus koosmõjus teedele puistatava keemiaga materdavad värvipinda ja metalli ning võivad olemise kabiinis põrguks muuta.

Küsisime nõu autoentusiastilt ja HL Autoosad poe varuosade ja tarvikute müüjalt Tanel Kodusaarelt, kuidas koostada pädev to-do list tehtavatest töödest ja varuda vajalikud asjad, et auto hooajaks valmis panna.

Hea uudis on see, et suure osa tegevustest saab autoomanik soovi korral ka ise ära teha. Tõsi on seegi, et kui auto on korrapäraselt ja korralikult hooldatud, siis ei juhtu miskit, kui talvele ilma oluliste ettevalmistusteta vastu minna.

Kuid selle mõtte taga on eeldus, et autosid hooldatakse ja nende eest hoolitsetakse korralikult. Ent kui hea tervise juures meie autod siis ikkagi on?

Uued autod on muidugi üsna heas korras, sest garantii tingimuseks on regulaarne esinduses hooldamine, aga Eesti keskmise auto vanus on… umbes 10 aastat. Ning autode kehvast tervisest kõneleb ilmekalt see, kui paljud neist suurte külmadega ei käivitu.

Rehvide vahetamist ning talvise mootorikütuse kasutamist ei pea loodetavasti enam ühelegi autoomanikule meelde tuletama. Kuid on veel rivi pealtnäha tähtsusetuid asju, mis tegelikult on olulised ja tuleks enne talvehooaega ära teha, kui autost vähegi hoolid.

1. Pane värske mootoriõli

Iga auto ette valmistamine talveks võiks hakata pihta korralisest hooldusest, eriti kui auto iga-aastane läbisõit on väike ehk alla 10 000 km. Suhteliselt väikese läbisõiduga oleks igati tervislik hooldada autot üks kord aastas, sõltumata sellest, mida ütleb hooldusvälp.

Miinuskraadidel külmkäivitus on autole niigi kurnav ja kulumine on käivitumise alguses suur. Kui mootoriõli ja õlifilter on pikka aega vahetamata, siis halvemal juhul ei mahu külmast paks õli läbi filtri ja õlitus jääb puudulikuks. On juhuseid, kus õlisurve umbes õlifiltri katki teeb ja õli tänavale soristab.

Kui autol on palju külmkäivitusi ja sellega sõidetakse peamiselt lühikesi otsi, võiks kaaluda talveperioodil levinuima 5W30 õli asemel kasutada 0W30 õli, mis on külmana vedelam ja soodustab õliringlust külmkäivitusel.

Peamine mure on siiski see, et vananenud õli ei määri enam piisavalt mootorit ning kogunenud liigniiskus võib kehvasti projekteeritud karterituulutuses külmuda ja siis võib juhtuda, et ette tuleb võtta mootorivahetus.

2. Vaheta filtrid

Värsked filtrid vähendavad talviste murede tõenäosust oluliselt ning aitavad kaasa mugavusele. Näiteks aitab vabalt läbi käiv kabiiniõhufilter niiskel ajal klaase uduvabana hoida.

Eesti oludes peaks kabiiniõhu filtrit vahetama üks kord aastas. Halvimal juhul võib ummistunud õhufilter rikkuda ventilaatori mootori.

Vett ja sodi täis kütusefilter on esimene asi, mis külmakraadide käes probleeme tekitab, eriti diiselmootoriga sõidukitel.

Palju mugavam on filtrit aegsasti vahetada, kui ummistunud filtri tõttu mittekäivituva auto kõrval kästi laiutada.

Jällegi – kui filter juba kaua vahetamata on ja ummistub, siis ei maksa imestada, kui mõni vanem kütusepump või lausa kõrgsurvepump viga saab.

Eestis kiputakse alahindama just kütusefiltri ja kabiiniõhufiltri vahetuse vajadust, eriti neil autodel, mida enam autoesindustes ei hooldata.

3. Autole uued „mahlad”

Autos voolab lisaks mootoriõlile ja jahutusvedelikule veel paras hulk vedelikke: siduriõli, roolivõimu õli ja piduriõli.

Kõik need vananevad ja tahavad aeg-ajalt vahetust. Vanad õlid koguvad endasse niiskust, mis külmakraadide juures jäätuda võib ning ühtlasi korrosiooni tekitab.

Külmunud õli ei võimalda seadmel tööd teha. Kui roolivõimu õli ära jäätub, siis võib puudulik õliringlus rikkuda ka roolivõimendi pumba või roolilati, mõlema nimetatu remont on nii kallis, et tuju läheb kindlasti ära.

Roolivõimendi õli külmumisega 25kraadises külmas olen isegi kokku puutunud, kui kasutatud auto ostsin ja ilma suurema ettevalmistuseta Inglismaa poole teele asusin.

Öises Soomes maanteel külmus õli ja pump jäi kinni ning rihm hakkas mootorit pooma nii palju, et see suri välja.

Mootori jääksoojuse toel sulas õli uuesti üles ning ülejäänud 200 kilomeetrit sõitsin tee peal vingerdades, sest nii küttis süsteemi suur koormus õli piisavalt, et see uuesti ei külmuks.

Selleks, et jahutusvedelik ei külmuks, peab see olema värske ning õige kontsentratsiooniga. Kui vedelik jäätub, siis selle ruumala kasvab ja kui külmumine toimub mõnes torus, siis võib see lihtsalt katki minna.

Külmumine auto jahutussüsteemis toob halvimal juhul kaasa lõhki külmunud kabiiniradiaatori, paisupaagi, jahutusradiaatori või mootoriploki. Külmunud jahutusvedelikuga jääb töötava mootori jahutus puudulikuks ning mootor läheb keema. Ülekuumenenud mootori mitte märkamine või ignoreerimine tähendab enamike autode jaoks kõveraks keenud plokikaant ja mootori remonti. Ei maksa riskida. Odavam, ja mõistlikum on hoolitseda selle eest, et jahutusvedelik oleks vahetatud iga paari-kolme aasta tagant.

Piduriõli on samuti asi, mida võiks hiljemalt paari-kolme aasta tagant vahetada. Üks asi on õlisse kogunenud niiskuse poolt tekitatav korrosioon – pidurite kinni jäämise peamine põhjus, mis iroonilisel kombel ilmutab end just talveperioodil. Teine, et piduriõli on ainus, mis juhi pedaalivajutuse auto peatumiseks vormistada oskab. Suurel kiirusel kahekümnekraadises pakases jahutab külm õhuvool piduritorusid nii palju, et ürgvana piduriõli muutub tahkeks ja piduripedaali vajutamisel ei juhtu midagi peale õnnetuse.

4. Aku korda!

Laetud akust räägivad kõik ning ilmselt on ka iga autoomanik vähemalt korra kokku puutunud tühjaks saanud akuga. Vana akut talvekõlbulikuks mistahes hooldusega ei saa. Siin aitab ainult vahetus.

Küll aga saab pikendada aku eluiga – puhasta ja määri aku klemme! Olukorras, kus auto aku klemmid on tugeva oksiidikihi all, ei piisa üksnes aku asendamisest uuega. Tuleb puhastada ka klemme.

Nii auto kui akupoolsete klemmide puhastamine on lihtne. Müügil on spetsiaalset akuklemmide kaitsemääret. Oksiid ei juhi elektrit, mis tähendab, et akut alalaetakse.

Alalaetus pikal perioodil vähendab aku eluiga. Ühel või teisel juhul viib see suurte külmadega selleni, et akus pole auto käivitamiseks enam piisavalt voolu, eriti kui sõidetakse lühikesi otsi. Klemmid korda!

5. Pese auto puhtaks!

Korralikult (pigi)pestud ning vahatatud auto külge haagib igasugune saast ja ka jää ning lumi tunduvalt kehvemini. Kõik see sodi, mis naastrehvide ja libedusetõrje poolt meie teedele tekib, on nagu edukas korrosiooni start-up: kogub niiskust ning selles leiduvad keemilised ühendid on agressiivsed ja tekitavad roostet.

Eriti tõsine autosõber, kes oma sõiduriista kaua toonuses hoida tahab, võiks enne talveperioodi lasta autole teha korrosioonitõrje. Seda ei pea õnneks igal aastal tegema, välp sõltub tegijast ja tõrjeainest. Puhastuse käigus tuleb üle käia ka kõik uste-luukide tihendid ning puhastada veekanalid ja välised avad lehtedest ja sodist.

Ülejäänud nippe loe Acceleristast.

 

Samal teemal

1. november 2018, 12:46
AUTO TALVEKS VALMIS: 16 tarvilikku nõuannet

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
vidrik.vosoberg@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee