Tehnika

Saastavate autode ärakeelamine vähendas Euroopa pealinnas liiklust pea kolmandiku võrra (8)

Toimetas Vidrik Võsoberg, 4. detsember 2018, 12:28
Liiklus Madridi Gran Via rajoonis.  Pixabay
Eelmise nädala reedel hakkasid Hispaania pealinnas Madridis kehtima uued ranged sõidukite heitgaasiemissioonide reeglid. Suurema suitsulondiga autode ärakeelamise tulemuseks oli see, et mõnedes linna piirkondades kahanes liiklus (ja seega ka ummikud) ligi 32%. Kui lisaks Madridile vaadata ka näiteks Ateena, Londoni ja Pariisi plaane, siis tuleb tõdeda, et suurtesse Euroopa pealinnadesse pole varsti enam vanema autoga asja.

The Verge kirjutab, et uued reeglid panevad ranged piirangud sellele, missugused sõidukid tohivad siseneda Madridi linnasüdamest ca kolme kilomeetri raadiuses asuvasse alasse. Programm kannab nime Madrid Central ja selle eesmärk on vähendada linna lämmastikdioksiidi taset: see on ületanud Euroopa piirnorme alates aastast 2010 ja põhjustab arvatavalt igal aastal umbes 3000 enneaegset surma.

Liiklustiheduse langus oli piirkonna erinevates osades üsna varieeruv. Näiteks San Bernardos jäi autosid vaid 5% võrra vähemaks, aga Gran Vía rajoonis toimus suurim langus: 31,8 protsenti hõredam liiklus. Reutersi väitel on piiranguala ümbruses siiski liiklus jätkuvalt üsna karm, kuid kohaliku väljaande El Paísi kinnitusel kukkus ka kesklinna naabruses liiklustihedus 1-2% võrra. Tänavate ülekoormuse vähenemine oli kasuks ka ühistranspordile: näiteks ühel tänaval tõusis linnaliinibusside kiirus 14% jagu.

Kesklinna liiklemise keeld sõltub auto kütusetüübist, tootmisaastast ja kasutusviisist. Keelatud on enne 2000. aastat toodetud bensiiniautod ja enne 2006. aastat valminud diiselmasinad. Hübriidautod pääsevad piirkonda ja tohivad seal kuni kaks tundi parkida. Elektriautodele piiranguid pole ja näiteks diiselmootoriga taksoga tohib kesklinnas sõita kuni 2022. aastani. Arvatavalt mõjutavad piirangud umbes viiendikku täna Madridi linnasüdant külastavatest sõidukitest.

Muidugi on linnavõimude programm teeninud ka omajagu kriitikat: näiteks poliitilised oponendid on tõdenud, et uued reeglid karistavad ebaõiglaselt väiksema sissetulekuga inimesi, kes endale uuemat autot lubada ei saa.

Madrid pole ainus suurem Euroopa linn, kes õhureostuse vähendamise huvides autoliiklust piirab. Ateena ja Pariis keelavad diiselautode liiklemise tänavatel aastaks 2025 ja eesmärgiks on see, et aastal 2030 sõidavad neis linnades ainult elektrisõidukid. London tutvustab tuleval aastal oma „Ultra Low Emissions Zone“ programmi, mille kohaselt keelataks enamik enne 2005. aastat toodetud bensiiniautodest ning suurem jagu diiselmasinatest, mille tootmisaasta jääb kaugemale ajalukku kui 2015.

8 KOMMENTAARI

a
A. Saastur täna, 12:28
Eestis on veel arenguruumi. Isegi pealtnäha osad varakad kodanikud kasutavad meil ikka veel diisleid, mis siis poeparklates ja tänavatel tossavad ning lõgisevad. Diisliga sõiduauto on ju traktor.
Loe kõiki (8)

Põnevat ja kasulikku

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
vidrik.vosoberg@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee