Tehnika

EKSPERIMENT: kui kiiresti mootoriõli tegelikult rikneb? (2)

Toimetas Vidrik Võsoberg, 7. detsember 2018, 18:13
Foto: Pixabay
Popularmechanicsi autor Ezra sattus poolkogemata tegema kiuslikku eksperimenti mootoriõliga. Tulemusi kokku võttes nentis eksperimenteerija, et ta muidugi ei soovita jätta õli lõputult vahetamata, aga kindlasti ei peaks masinaomanik sattuma paanikasse, kui ta avastab, et hooldus oleks tulnud ära teha näiteks paar kuud tagasi. Võtame eksperimendi lühidalt kokku.

* Paistab, et Ameerikas soovitatakse autole eriti sagedasti hooldust teha: pärast õlivahetust kleebitakse tuuleklaasile silt „Vaheta õli uuesti 3000 miili (ca 4500 km) või kolme kuu pärast“. Aga mis juhtub, kui sa palju ei sõida ja lased samal õlil olla mootoris kuus kuud? Aasta? Ezra tunneb üht mitmete Ferraride omanikku, kes vahetab õli vaid läbisõidu järgi. „Õli on olnud 100 miljonit aastat maa sees,“ leiab too. „Mis on selle kõrval kuus kuud?“

* Ezra ostis 2008. aastal Honda mootoriga Troy-Bilti muruniiduki. Pärast paari aastat avastas mees, et on unustanud sellele õli vahetada. „Aga selleks ajaks olid elektriniidukite hinnad hakanud odavamaks muutuma ja ma tahtsin väga elektriniidukit. Mõtlesin, et lasen Troy-Biltil seni minna, kuni see õhku lendab. Aga see keeldus nii tegemast,“ pihtis mees.

* Ezra jätkas sama õliga muruniitmist suvi suve järel, kuni lõpuks hakkas tal muruniidukist kahju. Mees otsustas, et kui ta ka elektrilise niitja soetab, siis vähemalt annab ta oma Troy-Bilti kellelegi, kel on sellest kasu. Ta ajas mootori soojaks ja lasi vana õli välja. Veidike mõelnud, võttis ta pisut aastaid vana õli ja saatis selle laborisse testimiseks. Analüüs maksis 28 dollarit (ca 25€).

* Eriti huvitatud oli mees TBN-i näitajast (total base number – üldleelisarv). Õli muutub aja jooksul happeliseks ja TBN näitab, kui palju on määrdes alles lisaaineid, mis seda neutraliseerivad ja õli seega töökorras hoiavad. Kui TBN on alla 1, siis on see halb. Ezra vana mootoriõli TBN-i näitaja oli 5. Räni-silikooni näitaja oli neli korda normaalsest suurem, leekpunkt veidi madal.

* Õli analüüsinud laboratoorium andis oma kommentaarides Ezrale omajagu mõtteainet. Labor teatas muuhulgas, et näitajad on umbes samasugused kui 65 tundi sarnases Honda mootoris töötanud õlil. Ezra õli aga oli mootoris olnud kümme aastat ja võis isegi olla vabrikus sisse kallatud. Sellisel juhul võib õlis sisaldunud liigne metall olla tingitud mootori sissetöötamisest ja silikooninäitaja kõrge seepärast, et masina koostamisel kasutatakse seda ainet tihendusmaterjalina. Kõike kokku võttes oli õli määrdeomaduste poolest veel kasutuskõlbulik ja labor soovitas vaid veenduda, et õhufilter on puhas.

* Teisisõnu: õli oli küll must, aga kümme aastat mootoris olnuna ei olnud sellega suurt midagi juhtunud.

* „Niisiis, kas peaks siis õlivahetusega kümme aastat ootama?“ võttis mees eksperimendi kokku. „Ei. Aga ära muretse, kui lased mööda tuuleklaasikleepsule märgitud kuupäeva.“

2 KOMMENTAARI

o
ostsin muruniiduki 8. detsember 2018, 11:27
õli oli sees ja niitis 12 a.keegi õli ei vahetanud aga enne seda oli juba tööd teinud,kui palju ei tea
n
noh 7. detsember 2018, 18:59
kui sama tootja õli 10w40 vahetatakse mõnes autos 15000 ja teisel 30 000 läbisõidu järel siis tekib ka minul küsimus et miks topelt maksta.olen kõikid...
(loe edasi)