Militaar

PIINLIK AVARII: miks Norra sõjalaev tankeriga kokku põrkas? (5)

Toimetas Vidrik Võsoberg, 10. detsember 2018, 18:42
Sõjalaev põrkas kokku tankeriga, seilas 10 minutit juhitamatult ja põrutas siis kaldasse.  Reuters/Scanpix
Novembris juhtus Bergeni lähistel tõsine laevaõnnetus: NATO õppustelt naasnud Norra fregatt KNM Helge Ingstad põrkas kokku Malta lipu all seilanud naftatankeriga ja sai korralikult viga. Popularmechanicsi teatel näitab juhtunu esialgne raport süüdistava sõrmega eeskätt laevameeskonna, aga ka laeva konstruktsioonivigade pihta

Sõjalaeva avarii põhjustas meeskonnas valitsenud segadus, mis pani neid arvama, et lähenev tanker on hoopiski paigalseisev objekt. Kokkupõrge paljastas ka konstruktsioonivea, mis võimaldas mereveel laeva pääseda ja seda kreeni vajutada. Selline on Norra õnnetuste uurimise nõukogu esialgne järeldus 8. novembril juhtunust.

Kell 3.45 lahkus Sola TS terminaalist ja liikus sõjalaeva suunas. Tankeril märgati Ingstadi, kuid seda ei suudetud tuvastada.

Kui sõjalaev ähvardavasse lähedusse ilmus, teatasid Norra võimud tankerile, et tõenäoliselt on tegu Ingstadiga. Tankeri meeskond püüdis fregatiga ühendust võtta ja paluda sel kokkupõrke vältimiseks pöörata. Helge Ingstad aga arvas, et sellist manöövrit tehes põrutab laev kaldale. Nimelt põlesid tankeril eredad tekituled, mistõttu ei suutnud sõjalaeva meeskond aru saada, et see on liikuv alus, mitte kaldarajatis.

Kell 4.00 sai sõjalaeva meeskond aru, mis toimub ja kukkus kiiruga tegutsema. Õnnetuseks oli juba liiga hilja. Kaks alust põrkasid kokku, fregatt kaotas kontrolli tüüri ja jõuülekande üle ning seilas kümme minutit täiesti juhitamatult. Kell 4.11 toimus uus kokkupõrge, sedakorda tõesti kaldaga.

Kolm veekindlat sektsiooni täitusid veega, kuid laevameeskond uskus, et alus jääb kahjudest hoolimata pinnale. Õnnetuseks aga pääses vesi ahtri üleujutatud generaatoriruumist propellerite õõnsate võllide kaudu edasi varustuseruumi ja sealt nii ahtri kui vööri mootoriruumidesse. Laev kaotas ujuvuse ja merel oleks see ilmselt põhja läinud. Raporti kohaselt paljastus oluline turvaprobleem ja seda tuleb ka ülejäänud nelja Norra Nansen-tüüpi fregati puhul kindlasti arvesse võtta.

Esialgse raporti kohaselt põhjustaski õnnetuse erinevate asjaolude kokkulangemine, aga siiski paistab et lõviosa avarii süüst langeb sõjalaeva meeskonnale.

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
aare.kartau@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee