Kasulik

Ülesöömise ootamatu oht: vaata, millist ebamugavat reaktsiooni võib põhjustada lihavitsutamine 

Toimetas Vidrik Võsoberg, 27. detsember 2018, 14:01
 Pixabay
Istud jõululauas ning ajad endale head ja paremat sisse, eeskätt aga maitsvat seapraadi. Kõht saab pungil täis ... ja korraga tunned, et nägu, kaenlaalused ja selg tõmbuvad märjaks. Higistad, nagu polekski sa vanaema jahedavõitu majakeses detsembrikuus, vaid hoopiski saunas. Kas on võimalik, et söödud liha ajab sind higistama? Lihahigi pole ju olemas? Või ikkagi on? Men’s Healthi teatel ütlevad teadlased: jah, tõesti on.

„Lihahigi on füüsiline reaktsioon, mida osad inimesed kogevad pärast suurte koguste valgurikaste toitude söömist,“ sõnas Icahni meditsiinikooli toitumisspetsialist Verona Somarriba.

Valkude higistamist põhjustavad inimkehas seedimisel toimuvad protsessid. Somarriba sõnul on söömine keerukas tegevus, mis paneb korraga tööle aju, suu, süljenäärmed, söögitoru, seedetrakti lihased, mao, kõhunäärme, sapipõie ja maksa. Selleks protsessiks on vaja energiat ja söödava toidu tüübist sõltub, kui palju keha selle seedimiseks energiat vajab – seda nimetatakse termogeneesiks.

Alkoholi ja valkude seedimiseks vajab keha rohkem energiat kui teiste toiduainete puhul.

„Suures koguses valkude söömine tõstab kehatemperatuuri, sest keha peab nende lagundamisel tegema palju rohkem tööd kui juur- ja puuviljade, rasva või teraviljade puhul, ja see võib õnnetuseks tekitada liigset higistamist,“ selgitas spetsialist. „Mõtle sellest kui vastutuult jooksmisest – keha peab vastupanu ületamiseks rohkem töötama.“

Lihasöömise tõttu higistamine võib toimuda nii kohe pärast söömist kui ka hiljem – kasvõi keset ööd. Higistamine sõltub inimese seisukorrast, kehakaalust, toitumiskommetest ja mitmetest tervislikest teguritest.

Kuidas seda ebamugavat olukorda vältida?

1. Jälgi, kui palju sa sööd

Ühe söögikorraga ära tarvita rohkem kui 240 grammi liha. Ning tasakaalusta seda juurviljade, täisteratoodete või tervislike rasvadega.

2. Anna kehale aega

... et see jõuaks seedida. Ära söö korraga suurt portsu või mitut taldrikutäit, vaid serveeri endale uus toidukogus paari kolme tunni pärast.

3. Jäta naps joomata

„Esimese jala jaoks“ jne ei mõju lihaportsu eel ja ajal hästi. Kui tead, et ees ootab hea lihaports, siis joo vett. Alkohol suurendab toidu termogeenset ehk higistamaajavat efekti. 

4. Tee rohkem trenni

Korrapärane treenimine parandab nii keha üldtoonust kui ka ainevahetuse toimimist. Kui vähendada keha rasvasisaldust, siis langeb ka keha baastemperatuur.

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
vidrik.vosoberg@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee