Tehnika

Kaheksa nõuannet, kuidas internetis vastutustundlikult surfata 

Toimetas Aare Kartau, 5. veebruar 2019, 12:05
 PantherMedia/Scanpix
Täna tähistatakse ülemaailmset Turvalise Interneti Päeva. Selle eesmärk on suurendada inimeste teadlikkust riskidest, mis meid internetis varitsevad ning anda näpunäiteid, kuidas internetis ohutult tegutseda. Microsoft jagab Turvalise Interneti Päeva puhul kaheksa nõuannet, kuidas veebis vastutustundlikult surfata.

1. Kasuta erinevate kontode jaoks erinevaid paroole

Kui kellelgi on su majavõti, saab ta ligi kõikidele ruumidele. Sama kehtib ka kasutajakontode ja paroolide kohta. Liiga tihti valitakse paroole, mis jäävad kergelt meelde, näiteks nimi või sünnikuupäev, kuid mida lihtsamalt see meelde jääb, seda lihtsam on ka küberkurjategijatel see ära arvata. Kui kasutad sama lihtsat parooli mitmel kontol, saavad küberkurjategijad ligi kogu sinu personaalsele teabele.

Hea mõte on kasutada paroolihaldurit, et salvestada erinevad paroolid turvaliselt. Lisaks veendu, et iga sinu parool on vähemalt kümme tähte pikk ja koosneb numbritest, suurtest ning väikestest tähtedest ja erimärkidest.

2Ära võta vastu sotsiaalmeedia sõbrakutseid võõrastelt

Kõik, keda kohtad sotsiaalmeedias, ei pruugi olla keda väidavad olevat. On tavapärane, et küberkurjategijad loovad võltsprofiile, et luua tutvusi ettevaatamatute kasutajatega ja pääsed ligi nende teabele.

Kui sinu poole pöördub võõras, kes nõuab, et jagaksid oma isikuandmeid või küsib raha, peaks sisemine alarm tööle hakkama. Kui võimalik, kontrolli inimese tausta, et mõista, kas konto on ehtne. Lisaks tasub üle kontrollida oma privaatsussätted, et veenduda, millist infot võõras näeb. Pea meeles, sama reegel kehtib nii digi- kui pärismaailmas – ära jaga privaatset infot võõrastega!

3. Digimaailmas vastuvõetud otsustel võivad olla tagajärjed reaalsuses

Mõtle internetist kui linnaväljakust: see on avalik koht, kus kõik näevad mida sa avaldad. Enne kui postitad midagi online'is, küsi endalt: kas ma tahan, et Sinu ülemus, klient või sugulane seda teab. Isegi suhtestaatus või kodune aadress, mis tundub igati süütu informatsioon, võib valedes kätes palju halba korda saata.

4. Kaitse  isikuandmeid

Üldjuhul pole võimalust online'i postitatud sisu jäädavalt kustutada. Iga pilt, video või kommentaar jääb tõenäoliselt igaveseks veebi üles. Isegi kui kustutad originaalpostituse, ei pruugi sa kindel olla selles, et keegi teine infot ei jaganud või salvestanud.

5. Vaata ette, mida klikid

Üks küberkurjategijate taktikatest on meelitada sind pahavara alla laadima, mis annab neile võimaluse varastada andmeid. Pahavara peidetakse erinevatel viisidel, nii võib see leiduda populaarse mängu varjus kui ka e-mailis, mis pakub tehnilist abi.

Enda kaitsmiseks väldi rakenduste allalaadimist, mis tunduvad kummalised või jõuavad sinuni tundmatu saidi kaudu.
Kui sa pole kindel, kas e-mail on õigest kohast tulnud, küsi endalt järgnevad kontrollküsimused:

  • Kas saatja meiliaadress tundub veider?
  • Kas tervitus on umbisikuline?
  • Kas meilis on palju kirjavigu?
  • Kas meili sisu on kahtlaselt kiireloomuline?

Kui kahtled ikkagi, võta meili saatnud ettevõttega ühendust nende kodulehe või sotsiaalmeedia kaudu. Alati on kindlam mitu korda kontrollida, kui riskida oma turvalisusega.

6. Uuenda oma privaatsussätteid ja viirustõrjet

Kui sa ei uuenda regulaarselt oma kaitset, leiavad küberkurjategijad lõpuks viisi, kuidas sellest läbi murda. Veendu, et uuendad oma operatsioonisüsteemi ning kontrollid privaatsussätteid nii rakendustel kui ka brauseril.

7. Alati kasuta turvatud võrguühendust

Kui kasutad avalikku internetti, näiteks kaubanduskeskuse Wi-Fit, ei ole sul selle üle kontrolli. Seega, kui sul pole võimalik kasutada turvatud võrguühendust, veendu, et sinu seade on kaitstud ning ära jaga isiklikku teavet. Tark mõte oleks oodata ning kasutada kodus turvalist internetti.

Ära kunagi kiirusta lingile klikkamise või postituse avaldamisega. Millegagi pole nii kiire, et riskida vägivallaga enda e-identiteedi vastu. Võrgus peituvate ohtude eest kaitsmine võib tunduda keerulisena, kuid leidub mitmeid allikaid, mis saavad abiks olla. Kui leiad end olukorrast, mis tundub kahtlane, pöördu kindlasti kellegi poole, kellel on IT teadmised.

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
vidrik.vosoberg@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee