Tehnika

Trendid Euroopa autoturul: elekter tõuseb, diisel vajub 

Toimetas Aare Kartau, 12. veebruar 2019, 07:15
Toyota YarisFoto: Reuters/Scanpix
Autotööstuse trendidele keskendunud rahvusvaheline uuringufirma JATO tegi kokkuvõtte Euroopa uute autode turu trendidest 2018. aastal. Mullu püstitati automüügirekord ja võeti suund alternatiivsetele jõuallikatele.

Euroopas müüdi 2018. aastal 15,6 miljonit uut autot, mis on parim tulemus pärast 2007. aastat. Veidi varjutas üldist optimismi NEDC asendumine WLTP mõõtmissüsteemiga. Oma mõju avaldasid ka diiselmootorite üldine vaenamine ning Brexit.

Seni alternatiivseteks loetud jõujaamadel läks aga superhästi: elektrisõidukite ja eri tüüpi hübriidide müük purustas kõik senised rekordid. 2018. aastal müüdi ligi miljon ehk 945 000 elektrimootoriga autot, millest suurema osa moodustasid elektriautod.

Diiselmootoriga autode käsi nii hästi ei käinud. Neid müüdi 5,59 miljonit, mida on ligi viiendiku (18%) vähem kui 2017. aastal.

Autotootjatest võib šampanjaklaase kõlistada Korea autohiid, Hyundai-Kia kontsern. Ehkki kõige müüdum mudel on endiselt Volkswagen Golf, on mudelitabeli esikümnes uus hittsõiduk, Toyota Yaris. Põhjus lihtne – kaksikajam, mida väikeautode segmendis vähesed pakuvad.

Volkswagen Golf GTIFoto: AP/Scanpix

WLTP lõi kaardid segamini

Euroopa autoturg püsis 2018. aastal stabiilsena, arvele võeti 15,6 miljonit uut sõiduautot, mis on kõigest 346 võrra rohkem kui aastal 2017. Tegu on parima tulemusega pärast aastat 2007, mil tehti eelmine rekord – 16,02 miljonit müüdud sõidukit.

Aasta jooksul toimus tõuse ja langusi, siiski suutsid esimese ja kolmanda kvartali tugevad tulemused tasandada neljanda nigelaid numbreid – turg langes viimases kvartalis 7,5% ja saavutas madalaima taseme pärast 2014. aastat.

JATO analüütik Felipe Munoz kinnitas, et neljanda kvartali tulemusi mõjutasid peamiselt WLTP ja probleemid paljude oluliste mudelite saadavusega. See ei tulnud sugugi üllatusena – novembri lõpu seisuga oli Euroopas WLTP kohaselt homologeeritud vähem kui kaks kolmandikku mudelitest.

Diiselsõidukite turuosa oli madalaim pärast aastat 2001. Nõudlus nende järele langes olulisel määral 20 riigis nendest 27st, mida JATO analüüs hõlmab. Suurim langus toimus Ühendkuningriigis (-30%), Skandinaavias (-22%) ja Beneluxi riikides (-22%).

Terve 2018. aasta oli mõjutatud diislikriisist, valitsuste poolt väljakuulutatud poliitikamuudatused tekitasid ostjates segadust ja paanikat, lisas Munoz.

Põhjalikumalt loe Euroopa autoturu trendidest Acceleristast.

Foto: Accelerista